Sőt, igazán csak ezekkel oldható meg, hiszen ha elvégzendő feladatként tekintünk rá, akkor bizony csúfos kudarcba fulladhatnak próbálkozásaink. Ezzel szemben ha a hallás és tapintás fejlesztése játékokkal történik, akkor mindez észrevétlenül zajlik le.
Gondolj csak bele, a gyermekeket a születésük után egy merőben más világ veszi körül, mint amit a kilenc hónap alatt megszoktak. Éppen ezért idő kell nekik ahhoz, hogy némileg megbarátkozzanak ezzel az új helyzettel. Teszik mindezt úgy, hogy szinte le sem válnak az édesanyjuk testéről. Ezt az időszakot hívják nagyon találóan negyedik trimeszternek.
Aztán a negyedik hónaptól kitágul a világ, a gyermekeket minden kíváncsisággal tölti el, mindent meg akarnak fogni, mindent a szájukba akarnak venni. Ekkor kerülünk mi a képbe, hiszen szülőként kifejezetten nagy szerepet játszunk abban, hogy a világ mekkora és milyen szeletét ismeri meg a gyermekünk az alatt a néhány első év alatt.
Amikor a gyermek észleli a világot…
Az első három hónap bensőséges időszakát a felfedezés korszaka váltja fel, és az a feladatunk, hogy ezt az időszakot minél hatékonyabban kihasználjuk. Akár a Montessori, akár a Waldorf nevelési irányzatot nézzük, mindkettő rendkívül nagy hangsúlyt helyez a gyermekek szenzoros fejlesztésére.
Arra buzdítják a szülőket, hogy minél többféle anyagnak és formának tegyék ki a gyermekeiket. A nagyvilág teljesen ideális terepet biztosít ehhez. Elég csak arra gondolunk, hogy nap mint nap mennyi mindent érzékelünk mi magunk is: akár a tapintást, akár a hallást nézzük, a világ elképesztően színes és érdekes. Még nekünk, felnőtteknek is örömet okoz egy-egy kevésbé gyakori anyag fogása, tapintása, ahogy egy-egy érdekes hang is felkeltheti az érdeklődésünket. Miért lenne ez másként a gyerekekkel?
A hallás és tapintás fejlesztése játékokkal: mi alapján válasszunk terméket?
A világ csodáin túl jó, ha a gyermekek játékok formájában is kipróbálhatja, milyen különféle anyagokat, formákat tapintani, és milyen különféle hangokat hallani. Mutatunk is néhány példát, amelyek sok örömteli, ugyanakkor hasznos percet okozhat majd a gyermekednek.
A szivárvány virág tologatható fajátékkal például egyszerre több legyet is csaphatunk: vidám színeivel, érdekes mozgásával megunhatatlan tárgya lesz a gyermeki megfigyelésnek.
Míg ez a játék inkább a színekre épít, addig a multifunkciós, fából készült járássegítő kocsi inkább a formákra helyezi a hangsúlyt, így a kis kezek megismerkedhetnek a különféle formákkal.
Az érzékelést fejlesztő rókás építőjáték azért jó, mert különféle anyagokból épül itt fel a montessori torony. A tapintása mindnek nagyon inspiráló.
Persze a hang sem maradhat ki, így egy színes rumbatök is meglehetősen élvezetes kalandokat nyújt majd a legkisebbeknek és a legnagyobbaknak egyaránt.
A kevesebb néha több!
Vállalkozásunk alapfilozófiája, hogy a gyerekeknek inkább kevesebb játékuk legyen, ám az kiváló minőséget képviseljen.
A minőség alatt elsősorban a természetes alapanyagok használatát értjük, hiszen bizonyított tény, hogy az idegek, az agy teljesen másként reagálnak, aktivizálódnak akkor, amikor természetes alapanyagú játék kerül a gyermekek kezébe, mint amikor műanyagból készült játékszerekkel foglalatoskodnak. Ily módon a hallás és tapintás fejlesztése játékokkal – fa- és textiltermékekről van szó – hatékony lehet.